Bokhandel i sms till kund: ”Patetisk fjant är vad du är”.

HedengrensHedengrens bokhandel har, genom sin vd, på ett synnerligen oförskämt sätt angripit såväl en av sina kunder (tillika författare av boken som beställts) som Mummelförlaget och alla dess författare. Utan begriplig anledning. I bifogat dokument finns korrespondensen i den märkliga historien, i form av kopior av sms och mejl.

Vi försökte ha en civiliserad kontakt med bokhandelns chef. Såväl sonen till kunden/författaren som också Mummelförlaget mejlade för att få en förklaring till angreppen men fick, som synes, enbart otidigheter till svar. Samt besked om att kunden/författaren och hennes son aldrig kommer att få handla i bokhandeln igen och att Mummelförlaget och dess författare (!) också – av okänd anledning – bannlyses av den anrika bokhandeln.

Det är inte acceptabelt att bete sig så som vd:n för Hedengrens har gjort. Han hade flera möjligheter att be om ursäkt, men fortsatte ändå att gå på och till och med att hävda att:

Ni är så löjliga att det faktiskt saknar motstycke.
 Det är VI som är de lurade och drabbade, ingen annan. Författaren har betet sig dumt men kan inte stå för det. utan drar in en massa andra VI ska ha en ursäkt inge annan.
(OBS! Detta är en exakt återgivning av ett mejl och därför har språkliga missar inte rättats).

Att så grovt förolämpa en privatperson – ”en patetisk fjant” – och hota en henne med uthängning i alla sociala medier tyder inte på gott omdöme. Att Hedengrens dessutom – utan anledning – angriper Mummelförlaget och till och med dess författare (!?) är så obegripligt att hur vi än rådbråkat våra hjärnor så har vi inte kunnat förstå varför.

Hedengrens bokhandel är ett företag, inte en privatperson. Ett företag som har haft ett gott anseende och som nämnts med respekt. Det är svårt att förstå att det satte sitt goda namn och rykte på spel genom att behandla en privatperson så oförskämt! En privatperson som, ovan vid näthandel och boende ett stenkast från bokhandeln, ville köpa två ex av en bok. Att hon blev lite förvånad över det höga priset gjorde väl knappast henne till en dålig, ond eller bluffande kund? Att Hedengrens tar 255 kronor per bok med ett F-pris till bokhandeln på kring 100 kronor kan ju förvåna vem som helst, särskilt en privatperson som inte är insatt i prissättningar, vinstmarginaler, F-pris etc. Men kunden var ändå – självklart – villig att betala. Det enda hon bad om var att få komma tillbaka och hämta de två böckerna några dagar senare när hon fått sin pension. Hon hade inte så mycket pengar med sig, hon hade inte räknat med att hon skulle behöva betala 510 kronor för de två böckerna…

Vi vet inte om andra råkat ut för något liknande hos den här bokhandeln? Förhoppningsvis inte. Att trakassera kunder brukar inte höra till vanligheterna i seriös affärsverksamhet. För Mummelförlagets del är vi, efter det som hänt, enbart glada över att Hedengrens bokhandel inte vill sälja våra böcker och att de, enligt vd:n, inte heller vill sälja böcker av våra författare:

Vi kommer aldrig ta in böcker från detta förlag eller dess författare och ni kommer aldrig handla här mer.

En av dem är David Eberhard. Enligt uttalandet från Hedengrens vd ska inga böcker av Mummelförlagets författare säljas i butiken, så då torde det snart vara Eberhard-fritt hos Hedengrens.

Mummelförlaget uppmanar ingen till bojkott av Hedengrens. Den, som tycker att det är okej att en kund, ett förlag och dess författare behandlas av bokhandeln som återgetts i bifogat dokument, och som gärna betalar upp till dubbelt så mycket som böckerna kostar på nätet, den ska givetvis fortsätta att handla där. Det är ju en anrik och fin gammal bokhandel!