Zulmay Afzali talade hos Rotary och skriver på sin tredje bok

Zulmay Afzali, författare till två böcker som kommit ut på Mummelförlaget (se längst ner), skriver:

RotaryDen 10 juli, på min födelsedag, hade jag äran att få tala inför medlemmar i Rotary i Söderköping. Det var andra gången jag var inbjuden till dem och den här gången var ämnet ”Fyra år som flykting i Sverige”, vilket också min tredje bok, som förhoppningsvis kommer i oktober eller november, handlar om.

Zulmay talar hos Rotary 10 juli 2015Det känns som ett privilegium – men också som en nödvändighet – att vara en av dem som får ge röst åt oss som kommit till Sverige som flyktingar, i rätt identitet, med en sann bakgrundshistoria, och att få göra det direkt till svenskar som annars kanske inte kommer i kontakt med oss och bara har tidningsartiklar och tv- och radio-reportage att bygga sin bild av oss på.

Jag kommer att fortsätta att tala, skriva artiklar och skriva böcker. Jag lever och bor i Sverige och efter fyra år ser jag inte längre på landet genom dimmiga glasögon utan betydligt klarare än när jag kom. Mycket tycker jag är bra och mycket tycker jag om, annat är chockerande och nästan obegripligt. Om bland annat det kommer man att kunna läsa i min nästa bok.

Min födelsedag blev lyckad: en intresserad åhörarskara, en hel del genuint nyfikna och relevanta frågor och ett vänligt och välkomnande bemötande. Ett mycket bra sätt att fira sin födelsedag på!

De två tidigare böckerna, den första om Zulmay Afzalis uppväxt och liv fram till flykten från hemlandet Afghanistan, den andra om själva flykten, kan beställas som pappersböcker för 110 kr/bok eller laddas ner direkt som e-böcker för 40 kr/bok.

Några recensioner (klicka på rutorna för att göra dem större):

länkarna i bilderna är följande:
Krister Thelin
För folket mot opium och terror
En resa från Kabul till Söderköping
På hemliga vägar till Sverige

Om En flykting korsar ditt spår:

Zulmays bok framsidaRecensioner En flykting Krister Thelin + DN Kultur

Om Hederlighetens pris:

Framsida Hederlighetens prisUNT om Hederlighetens pris

En resa från Kabul till Söderköping