Tredje miggboken är här!

Inte svart eller vitt utan svart och vitt – miggor berättar
april 2014-oktober 2015

Låt mig börja med att adressera alla er miggor som i sammanlagt nästan åtta år har orkat och velat skriva och berätta om stort och smått men alltid viktigt, från era positioner som handläggare och beslutsfattare på en av Sveriges viktigaste myndigheter – kanske rentav den allra viktigaste:

TACK!

Miggornas berättelser, information, rapporter och larm i kortare och längre texter – från 1 januari 2008 till och med den 31 oktober 2015 – finns nu samlade i tre volymer. Sammanlagt omfattar de sju år och tio månader. I nästan åtta år har de orkat skriva om asylhanteringen med sitt inifrån-perspektiv. På sin fritid har de orkat sätta sig ner och skriva och berätta och ge oss utomstående en unik inblick i hur det ser ut och går till därinne på Migrationsverket, där de handlagt och fattat beslut i ärenden som berör människors framtid, ibland liv eller död, och även rikets och allas vår säkerhet.

Politiker och journalister har nästan helt valt att ignorera miggornas skriverier; politiker och journalister som borde ha varit de första att lyssna. Mycket hade sett annorlunda ut i Sverige idag och i framtiden om de hade lyssnat och tagit in de ingående, innehållsrika, skrämmande och ofta rentav hårresande historierna.

Idag ser vi med all önskvärd tydlighet hur det blev för att så många stod med huvudena i sanden under så lång tid.

Miggornas idoga och omfattande rapportering hade kunnat få oförstående och godhetsmarinerade* politiker – för att inte tala om Migrationsverkets ledning – att fatta betydligt bättre och mer korrekta beslut genom åren om de bara hade lyssnat. Och om medierna som sagt hade förstått att det var viktigt att lära sig så mycket som möjligt om det här svåra området, av dem som vet och kan.

Expressen ledare logoMånga har dock läst och förstått. Allt fler det senaste året. En del journalister har också ”kommit ut” och bett om ursäkt för att de själv varit en del av ”åsiktskorridoren. Jag minns särskilt Ann-Charlotte Marteus på Expressen; hennes text Det är jag som är åsiktskorridoren den 12 februari 2015 var nästan en chock eftersom det är så ovanligt med den typen av självreflekterande hos svenska journalister. Hon börjar oförblommerat så här:

Jag var med och byggde den korridor som har förhindrat en konstruktiv debatt om migration och integration.

Uppdraget för mig som korridorarbetare var tvåfalt. För det första att varna för SD och skälla ut alla de bonnläppar som funderade på att rösta på partiet. För det andra att slå ner stenhårt på debattörer som använde uttryck som på något sätt kunde normalisera SD:s problembeskrivning; attackera varenda jävel som använde ord eller fakta som på något sätt kunde tolkas som rasism eller glidningar mot rasism. Eller eventuella förstadier till glidningar mot rasism.

Allmänheten, så kallat ”vanligt folk”, har varit intresserad och har uppskattat att dessa hårt arbetande, starkt pressade, ibland både trakasserade och hotade statliga tjänstemän (som jag i all välmening döpt till ”miggor” eftersom det blir för långt att alltid skriva ”anställda vid Migrationsverket”) orkat skriva under alla dessa år.

Folk hör numera ofta av sig och har frågor om asyleriet och när jag svarar att det är bäst att de kontaktar Migrationsverket själva, så kommer många tillbaka och säger att de inte litar på kundtjänsten på Migrationsverket. De undrar då om jag inte kan fråga ”mina miggor”, för dem litar de på. Ett gott betyg, om något. Nu har jag ju inte haft hjärta att överösa miggorna med allehanda frågor som en statlig myndighets kundtjänst har i uppgift att svara på, men ibland har det hänt att jag skickat någon fråga till miggorna, särskilt om jag också själv varit intresserad av svaret. Och även om alla inte svarar så är det alltid två eller tre som gör det och då kan jag förmedla svaren till de frågande. Och lär mig ofta själv något något på kuppen.

Beställ de tre böckerna här och ni får nästan åtta års asylhistoria, sedd och upplevd och beskriven av ett antal hårt arbetande och dedikerade miggor! Alla tre böckerna finns både i pappersform för 125 kr/bok och som e-böcker att ladda ner direkt för 40 kr/ebok.

Klicka på respektive omslag för att läsa utdrag ur boken.

Ny framsida miggbok 1Omslag till e-bokFramsida miggbok 2012-mars 2014

 

 

 

 

*Jag minns inte vem som myntade det uttrycket.