Nu är hon annorstädes

Min långtida vän och Mummelförlagets författare Aniram Niletram är död. Hon lämnade livet natten till den 30 november, lugnt och fridfullt. Mina minnen av och med henne sträcker sig över hela livet. Hon var en mycket begåvad, intelligent, bildad människa och trots decennier i Sverige var hon genuint finlandssvensk i både själ och hjärta. Och i sitt sätt – både att vara och att uttrycka sig.

minne-aniramAniram var också konstnärlig och målade och tecknade med en lätthet och en stil som var hennes egen. Så här tecknade och skrev hon i mitt minnesalbum när vi gick i Grankulla svenska samskola och alla skrev i varandras album. Det grämde henne att hon missat ett ”n” i ordet ”barndomshemmet”, men jag lyckades få henne att avstå från att riva ut sidan; jag tyckte så mycket om hennes blomrankor.

ANNORSTÄDES omslag framsida

Klicka på omslagsbilden för att läsa mer om boken.

Jag är så glad att Aniram fick se en del av sina dikter, sina särpräglade, mycket Aniram-typiska dikter i bokform när vi gav ut dem för några år sedan. Och jag vet att hon själv var mycket glad över det också, och att hon hoppades att läsarna skulle förstå åtminstone en del av vad dikterna handlade om. Om det främlingskap och den rotlöshet man känner när man, som hon, tvingas lämna sitt land. Att hålet i hjärtat aldrig växer igen. Att man ständigt bär på en längtan till det som är ens rötter. Jag har valt några dikter ur Jerusalem-sviten (boken kan beställas härsom handlar om just det.

skarmavbild-2016-12-04-kl-13-20-32

Vila i frid, Aniram.

