Nuri Kino recenserar Stefan Krakowskis bok Oundgängligt behov

Nuri Kino mångsysslande journalist och grundare av organisationen A Demand for Action, ADFA, som också i yngre dagar själv arbetat på en psykiatrisk klinik, ger här sina personliga reflektioner om boken Oundgängligt behov:

Inifrån en klinik för psykiskt sjuka. Alla känner vi någon som är trasig i själen. Några skäms över att vara sjuka, andra skäms över att ha en anhörig som är mentalt trasig. Jag har alltid fascinerats av hjärnan och själens åkommor, de fysiska och psykiska. När jag i ung ålder var läkarsekreterare, tvekade jag inte en sekund när jag fick tillfälle att jobba på en sluten avdelning för patienter med psykiska sjukdomar. Redan i 24-års åldern fick jag för mig att skriva en roman inifrån, alltså från en sådan klinik. Det blev bara några sidor, kroglivet tog min uppmärksamhet istället.

Nu finns romanen, skriven av Stefan Krakowski, överläkare i psykiatri. Få har sådan inblick som han. Boken är baserad på verkliga händelser och personer. Det är en stark roman med inslag av humor, kärlek, galenskap och, framförallt, mänskliga relationer. Vi får följa både patienter och personal på själva kliniken. Överläkare Pålsson, en av huvudkaraktärerna, är chef på kliniken och dricker gärna Jack Daniels och är beroende av Ballerinakex. Där finns också den karismatiske unge och entusiastiske läkaren Mark. Och chefssjuksköterskan, finskan Pirjo (som varit gift med Pålsson) som kan upplevas som hård men är en kvinna som kan sin sak och vill ha ordning och reda på finskt sätt. Chilenaren José, en av psykologerna, är en gladlynt man i 50-årsåldern som alla gillar men vars svenska ingen förstår, vilket han inte är medveten om själv. Mentalskötaren Cool är en humoristisk kurd från Irak och serben Dragan, en annan av skötarna, är sitt hårda yttre till trots en av de mer kärleksfulla på kliniken.

Patienterna spelar i vissa fall sjuka för att ha någon att umgås med, men en del är så sjuka att de är övertygade om att de är någon annan. Holger hör röster, är psykotisk och i en av de starkaste scenerna i boken drar han vapen mot den unge läkaren Mark. Många av karaktärerna har jag själv mött, inte bara i vården utan också som gäster under mina många år i krogbranschen. Därför kan jag med gott samvete säga att de känns genuina. Vi är nog många som stått i baren som känner igen detta:

”Pålsson är en desillusionerad, odräglig, cynisk man som super, röker och inte riktigt vet hur han ska umgås med kvinnor längre eftersom han är rädd efter två kraschade äktenskap. Men han har hjärtat på det rätta stället även om det inte alltid märks.”
Och:
”Pirjo, en härdad, plikttrogen och något karg sjuksköterska som sett allt och som brinner för patienterna. Supereffektiv och med full kontroll över avdelningen, både vad gäller patienterna och personalen. Hon hör och ser allt!”

Läs boken! Jag lovar att ni inte kommer att ångra er. Om inte annat lär vi oss alla mer om hjärnan och om våra medmänniskor och får samtidigt en inblick i den psykiatriska vården.

Boken är utgiven på Mummelförlaget, omslagsfotot står Ylva Sanner för och bokens layout har gjorts av Tina Selander, Textfokus. Titeln kommer från Lagen om psykiatrisk tvångsvård, LPT: ”Tvångsvård får ges endast om patienten lider av en allvarlig psykisk störning och på grund av sitt psykiska tillstånd och sina personliga föhållanden i övrigt har ett oundgängligt behov av psykiatrisk vård.”

Köp boken här.