Zulmay Afzalis nya bok Hederlighetens pris presenterades

Den 17 maj presenterade Zulmay Afzali och Mummelförlaget hans andra bok, den om flykten. Om hans väg från regeringstjänsteman i Kabul i Afghanistan till – först – Malmö i Sverige och via en flyktingförläggning (som numera kallas ”asylboende” men är samma sak…) i Alstermo till lärare i lilla idylliska Söderköping. En hisnande resa såväl fysiskt som psykiskt. Fyra korta utdrag ur boken:

Jag visste inte om jag skulle härda ut, om jag skulle klara av att inte kasta upp. Jag satt instängd i en het bil och i en tät burka i en stank av min egen urin och höll på att bli galen.
——————————————————————————————
Jag satt på mitt kontor klockan 11 den där dagen, när min assistent meddelade att det hade kommit ett paket till mig och att det var alldeles blodigt. Vi öppnade paketet och där låg Rashid Baktaris huvud, hans två öron, hans tunga – och hans penis. Efter att ha sett detta har jag aldrig kunnat sova lugnt, varje natt har jag haft mardrömmar.
——————————————————————————————
Samtliga var alltså pakistanier, men när de väl kom till sina destinationer i Europa skulle de alla ljuga och säga att de var från Afghanistan. För att ”bevisa” det skulle de tala den pashto som talas i Pakistan (men inte i Afghanistan) och det skulle räcka mer än väl som ”bevis”.
——————————————————————————————
När jag satt där i loungen tänkte jag på att jag sett Iqbal lämna över två pass med röda pärmar till männen. Vad kunde det vara för pass, undrade jag. Från vilket land? Passen var i alla fall inte afghanska eller pakistanska, de var helt säkert europeiska. Säkert falska, tänkte jag, men hur kan man korsa nationsgränser med falska europeiska pass? Den tanken skrämde mig och jag var nära att gripas av panik.

Båda Zulmay Afzalis böcker – En flykting korsar ditt spår och Hederlighetens pris kan laddas ner som e-böcker eller beställas som pappersböcker här.

Information: Kontakter med förlaget och författaren sker via mummelforlaget(at)comhem.se

Några bilder från bokpresentationstillfället
Fler bilder, videoklipp och intervju med författaren kommer.
All text och alla bilder och klipp är givetvis © Mummelförlaget och författaren.

Book release 17 May 2014Vägg på Timbro 17 maj 2014

Mingel på bookrelease på Timbro 17 maj 2014Zulmay talar 2 17 maj 2014Alexandra Birk och Milan Ovrlinic 17 maj 2014

Milan och Zulmay 17 maj 2014

Zulmay på bookrelease 1 17 maj 2014